Heljda

13.07.2020
Heljda (Fagopyrum esculentum Moench, Polygonaceae) je jestiva, medonosna i lekovita biljka. Divlja heljda potiče iz Kine, odakle se proširila na zapad i uzgaja se na nadmorskoj visini iznad 1000m. Heljda je jedan od najboljih izvora visoko kvalitetnih i lako svarljivih proteina biljnog carstva.

Najčešće se konzumira zimi, jer snaži, zagreva i leči. Iako heljda nije žitarica, već jednogodišnja zeljasta biljka, ona u sebi sadrži sve one dobre strane koje imaju integralne žitarice. Ali u njoj ima supstanci i onoga što većini žitarica nedostaje. Ona je bogata esencijalnom aminokiselinom lizinom, koja uglavnom nije prisutna u cerealijama.

Heljdino zrno sadrži proteine, masti, ugljene hidrate, minerale, biljna vlakna, vitamine, naročito vitamin E (3,8 mg), kalijum (219 mg), kalcijum (21 mg), fosfor (254 mg), gvožđe (3,2 mg), magnezijum (85 mg), zatim selen, gotove sve vitamine grupe B i znatne količine B3…

Heljda je jedan od najboljih izvora visoko kvalitetnih i lako svarljivih proteina, biljnog carstva. Njenih apsorbovanih 74% proteina je čine odličnom u zameni za meso. Takodje sadrži visok procenat ugljenih hidrata (80%), bogata je antioksidantima, brojnim mineralima i vitaminima, kao što su cink i nijacin. Sve to čini heljdu idealnim sastojkom za širok asortiman prehrambenih proizvoda. Heljdin skrob može da posluži kao alternativa masti u odredjenim namirnicama. Ne sadrži gluten, tako da je dobra zamena za osobe koje imaju intoleranciju na pšenicu. Veoma lako se vari, a preporučuje se u ishrani dece, odraslih i starih osoba koje imaju problem sa varenjem.

Njene nutritivne vrednosti

100 g heljde ima 1435 kJ, odnosno 343 kcal. U istoj ovoj količini heljde nalazi se 71,5 grama ugljenih hidrata, 13,2 grama proteina i samo 3,4 grama masti.
Heljda je odlican izvor proteina, ne samo zbog same količine koju u sebi sadrži, već i zbog njihove visoke biološke vrednosti. Naime, proteine iz heljde organizam može u velikom procentu da iskoristi, što se objašnjava visokom koncentracijom svih esencijalnih aminokiselina. 

Heljda sadrži brojne minerale i odličan je izvor mangana, manezijuma i bakra. Takođe, sadrži i gvožće, fosfor, cink i selen. Značajan procenat preporučene dnevne doze ovih minerala možete uneti upravo uz pomoć heljde.
Kada je reč o vitaminima, dobar je izvor pre svega vitamina B kompleksa, posebno vitamina B6, niacina i roboflavina.

Uticaj na zdravlje

Iako se vrlo kasno, tek u drugoj polovini 20. veka počelo sa istraživanjem uticaja heljde na organizam, do danas su otkrivena brojna pozitivna dejstva konzumiranja na zdravlje ljudi:
    • Smanjuje rizik od srčanih bolesti
    • Pomaže kod gubljenja kilograma
    • Poboljšava imunitet
    • Jača koncentraciju i memoriju

Mi koristimo heljdu generacijama. Naša baka nam je spremala ljevaču, tj. palačinke sa heljdom i domaćim jakim sirom, i to je jedno od jela na kojima smo odrasli. Kasnije smo je spremali na razne načine, i baš zbog toga smo odlučili da ćemo je korisititi i u našoj piteriji. Posle 17 godina postojanja, svi naši kupci su upoznati sa ovom biljkom, iako na početku to nije bio slučaj. Naše heljdine proje i mnogo različitih ukusa heljdopita predstavljaju jedan od pravih izbora zdravog doručka. Najponosniji smo na to kada je jedan od heljdinih proizvoda i izbor Vaše dece. I zato Vam veliko hvala na poverenju!

Zavirite u našu piteriju

Kontakt